Bij horizontale portalen is al verteld dat portalen in twee groepen kunnen worden verdeeld, horizontaal en verticaal. Horizontale portalen bieden meerdere functies gecombineerd aan en verticale portalen hebben maar slechts een functies. Een andere naam voor verticale portalen is ook wel vortals. Het kan dus het nieuws aanbieden, of informatie over een bepaalde marktsector geven, maar niet beiden.
Een verticaal portaal specialiseert zich dus in een bepaald gebied. Één onderwerp binnen een bepaalde markt wordt hierin aangehaald. Je moet dus verschillende portalen gebruiken om informatie over verschillende onderwerpen te verkrijgen. Voor beide portalen zijn voordelen denkbaar, want verticale portalen kunnen zich door de afbakening gericht op de doelgroep richten en deze ook bereiken. Op deze manier is inspelen op de behoefte van de doelgroep eenvoudiger dan bij horizontale portalen.
De doelstelling van een vortal is dus een bepaalde doelgroep met bepaalde interesses te informeren. Je kan er vaak complete overzichten van veel verschillende informatie vinden en links van andere websites welke gerelateerd zijn aan het onderwerp. Alles wat je op een verticaal portaal vind is dus zeer compleet en specifiek op een onderwerp gericht wat zeker als een voordeel kan worden gezien omdat gebruikers zo alles over het onderwerp waarin zij zijn geïnteresseerd te weten kunnen komen.
Alle informatie die je nodig heb over een bepaald onderwerp, kun je hier vinden Ook voor adverteerders zijn verticale portalen een handige tool voor het bereiken van geïnteresseerden. Door het beperkte kader kunnen ze gericht adverteren bij een publiek welke zich interesseert voor het betreffende onderwerp. Enkele voorbeelden van verticale portalen zijn bijvoorbeeld:
Voor elk onderwerp is wel een portaal te vinden.